Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2021 15:09 - Статуята на хълма на Альошата
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 2423 Коментари: 18 Гласове:
29


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Не е нужно да се уточнява кой е Альошата и кой е градът на Альошата! 

Но сигурно на пръсти се броят хората, които знаят ,че близо две хиляди години преди  появата на Альошата на тепето,  на мястото му е имало друга статуя!?

Връщах се от командировка в Асеновград, беше малко  преди промяната.  Използвах времето до идването на влака ми ,да отида на сбирката! В близост до гарата се събираха колекционерите на монети! Да видя и някои приятели..

В една купчина невзрачни ,провинциални, римски монети, нещо привлече вниманието ми!  Филипополска монета с хълма на Альошата,със статуя, която оприличих на жена?  Попитах собственикът ,как продава монетите, за да не се усъмни, казах ,че искам да взема три?  Продавал всичките, но цената беше приемлива!
Реших ,че ще е глупост да пропусна и ги взех ! И други гледаха, но като чуха цената ,отказаха се!

По пътя умувах, каква е тази статуя на жена?! Даже ,някак си  на шега,  я нарекох дева? И направо подскочих-Пулпудева! Дева е град на тракийски наистина ,но и божията майка е Дева! Впрегнах всичките си знания в научно обяснение , какво търси тази статуя там?!

По чистене на монетите съм повече от професор! Шегувам се, но не е далече от истината!Така възстанових монетата, че изобщо не приличаше на онази от купа! Похвалих се на приятел от Пловдив, какво попадение имам от посещението си и как съм го възстановил! С Римския Альоша, който според мен беше жена И ,че тя е майката на боговете, явяваща се на това място!

Намерих си белята Този приятел пощуря!  Път направи до Бургас за нея Предложи цена, по- голяма от тази, на която купих всички монети? Това използвах  за довод, да му откажа. Гледа ги и той  на сбирката ,чу цената, не ги взе, сега я иска от мен? Не, категорично!

Доводът му ,че е филипополска, че мен не ме интересува, не ми влияеше!
Но той не се отказваше!
И накрая взех решение!

На следващото идване, от вратата започна с това, че има нова, по- добра оферта! Пресякох го с думите, че никаква оферта не ме интересува и няма да му помогне! По простата причина, че няма да я приема! Път направи до Бургас, разходите му със сигурност са по- големи от офертата,която ми е приготвил?!

Подарявам му я!
Е, винаги можех да разчитам на него при командировките ми в Асеновград, недай боже, ако се наложи, припомних му и  това !Така , че я получава като благодарност за направеното преди и в бъдеще! Плюс това е колекционер на тези монети, ценител е! Престъпление ще е,  да попадне в търговец!

Сетих се за този позабравен случай покрай изследванията на Милена, наша съблогърка,  относно тракийското име на Пловдив-Пулпудева!
В неин , изследователски стил ,тя е направила впечатляващо тълкувание!
И покрай  него, аз се сетих за тази позабравена  подробност !Че минимум преди 1800 години, на мястото на статуята на Альошата , е имало друга статуя!

 Вариантите там са различни!  Фигурата според мен беше на жена ! В този случай нещата са ясни- От Пулпудева-Дева,богинята майка, която се явява на това място! И името на града е свързано с нейната поява!
Ако е мъж, може да е статуя на римски император, на самия Филип или на предходен тракийски цар!?
Но едно е сигурно!

Альошата си има предходник!



Гласувай:
31



Следващ постинг
Предишен постинг

1. milenavarbanova9 - Благодаря, Ваньо,
21.09.2021 19:45
Фантастично!
С огромен интерес прочетох статията ти и коментара!
Знаеш ли дали са правени проучвания впоследствие?
Абсолютно прав си, че монетите са исторически паметници от висша класа - те не лъжат!
Хубава вечер!
цитирай
2. leonleonovpom2 - Благодаря и аз, Милена!
21.09.2021 20:32
1. milenavarbanova9 - Благодаря, Ваньо,
19:45
Фантастично!
С огромен интерес прочетох статията ти и коментара!
Знаеш ли дали са правени проучвания впоследствие?
Абсолютно прав си, че монетите са исторически паметници от висша класа - те не лъжат!
Хубава вечер!
цитирай
Изтрий

да, в студията ми за Анхиалските монети, преди десет години, основната глава в нея беше-" Монетите разказват" Те , монетите, си носят информация, говорят, но трябва да се знае езикът им, за да се разбере казаното!
По различни причини не съм се интересувал повече за монетата Смахнатия закон на Чилова, бивша министърка на културата, която си нямаше представа, какво ръководи, обслужващ мафията е причина да не се интересувам повече от колекционерството! А и да не напомням на приятеля за подаръка! Защото може да се изтълкува в смисъл, аз ти направих подарък, ти ....?

Но ,сега , ще го запитам, какво е установил? Какъв е паметникът и на кого е?
Аз, по монетите на Анхиало добих информация, че градът има две пристанища-търговско и военно ,кои са основните пътища от и за града, за поминъка, откъде идва името на града, , за култа към Кибела, за който се твърдеше ,че бил само в Северна България... Кой император и защо е посетил града, за минералните бани, сега наричани Бургаски, за регионални състезания от рода на местни игри и какво ли не още!
Монетата на Филипопол беше от трети век, струва ми се ,че императорът беше някой от династията на Северите, но не съм сигурен, кой точно ?
Но удобен момент е , да проведа разговор с него на тази тема

Хубава вечер, Милена!
цитирай
3. kvg55 - leonleonovpom2,
21.09.2021 23:30
Интересно!
Какво ли е станало с предходника?
цитирай
4. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
21.09.2021 23:44
3. kvg55 - leonleonovpom2,
23:30
Интересно!
Какво ли е станало с предходника?
цитирай
Изтрий

А, съдбата му е ясна! Съборен е ,както сега искат да съборят и Альошата! Предполагам, че все пак площадката му е използвана за него, за Альошата!

Лека нощ!
цитирай
5. leonleonovpom2 - Монетата беше малка с диаметър о...
22.09.2021 09:38
Монетата беше малка с диаметър окола 20 милиметра
На опаката страна е надписът, околовръснен, с името на града, с тепето в центъра й и на самия му връх статуята, с размер около 2- 3 милиметра, защото не може да е висока колкото тепето!
Така ,че трудно се идентифицира,чия е? Но, местните добре са знаели ,чия е и не се нуждаят от някакви отличителни белези, за разпознаването й!

Това за сведение на малкото интересуващи се, добронамерени или не!
цитирай
6. mt46 - Здравей, Лео!
22.09.2021 12:44
Има хипотеза, че "дева" /"дава"/ е означавала "град, селище"...
цитирай
7. leonleonovpom2 - Здравей, Марине!
22.09.2021 13:51
6. mt46 - Здравей, Лео!
12:44
Има хипотеза, че "дева" /"дава"/ е означавала "град, селище"...
цитирай
Изтрий

Да, така е! Прав си!

Но дева е свързана също със зодия Дева, с безсмъртното и с божественото!
Такава е и майката на боговете- Кибела, раждаща сама боговете, тяхна майка е и е ражда всичко живо на земята,!Такава е и Дева Мария - по-късно
Според мене, тепето е амвонът, издигнатото място на богинята Кибела! Или може би Пулпа и е името? Градът носи името й!
Моя хипотеза е ,ще се опитам, минаха много години, да допълня картината! Тогава само регистрирах, но не ме вълнуваше особено Друга ми беше темата
Пулпитум е и катедра Така ,че тепето може да е амвон на богинята, да се появява на него!?

Хубав ден!
цитирай
8. pvdaskalov - * ! *
22.09.2021 14:01
Хъм, и аз имах подобен случай.
От 1946-а заживяхме в Пловдив, Каршака,ул. Сливница 12, на 6 минути до фурната за хляб, а тя беше до Стария мост, сега обезобразен като влакова композиция от свински вагони. На двора намерих сребърна монетка, мн.добре запазена, ок. 12 мм, Помня само обратната страна - строена редица двуколки, а конете с вдигнати предни крака. Пазех я вкл. студентските години в София. Като млад баща с мижава заплата и съпруга-студентка продадох монетата, аз да купя лекарства за няколкомесечното ни бебе...
Това е тъжен спомен, но имам и един по-така. На Бунарджика бяха направили гипсов макет 1 : 1 с дървена конструкция отвътре, преди да издялат гранитния колос. Обикаляйки макета по постамента, открих отвор. и се вмъкнах. Помня само, че беше тъмно и страшно, Сега гледам, моето котараче прави същото. Или се пъха цялото, види ли дупка, или пъха лапа, белким докопа нещо. Извод: 7-8-годишен съм бил с акъла на 5-6 месечното котараче. Не коментирам първия случай. За децата си и истинските приятели така трябва да постъпваме.
П и е р
цитирай
9. leonleonovpom2 - Поздрави, Пиер!
22.09.2021 14:35
Благодаря ти приятелю, за отзива!

Монетата е била интересна !Може да е римска, също гръцка или тракийска Но в онези години не е била скъпа Ако си купил лекарства за бебето, взел си и цената!

Днес е денят на Вазов, да го спомена с добро, както и неговия братов внук, прекрасен човек, но в по- добрия свят вече! Бяхме големи приятели, нумизматиката ни свърза-Александър Вазов! Той ми разправи куриозен случай от 60- те години с него!
Като начинаещ нумизмат, бил в клуба. Влязла баба и се насочила към Него! Казала ,че продава монети Поканил я, седнала Извадила вързана носна кърпа и изсипала от нея около 100 монети-сребърни, на масата!
Целият клуб се събрал около тях Но правилата са железни Никой не се обажда и не се бърка в пазарлъка, докато той не приключи! Гледал ги ,обръщал ги! Не бил наясно с тях Събираше руски монети Попитал я,има ли от тях? Бабата казала ,че това е всичко ,което има !Сто на брой са, иска сто нови лева! Е, две заплати тогава!
Той отказал?А имал повече от сто лева в себе си!
Чул въздишка на облекчение Монетите били купени веднага!
След седмица се движи по "Руски" и някой го вика
Един от старите нумизмати.
Казал му-Момче, винаги съм имал лошо мнение относно рационалното мислене на учителите Сега се убедих че е с основание!
Как може, да ти предлагат римски денари от първи век, по един лв бройката и ти да питаш за руски монети? Ела в къщи, ще ти напълня една торба с тях , сребърни рубли,за тези 100 монети!

Та, приятелю, дребен кахър е твоят! В днешни цени, ако не е някой уникат, е в порядъка на 50 - 100 лева!

Хубав , празничен ден, Пиер!
цитирай
10. andorey - Абсолютно точно! Аз от друг из...
22.09.2021 14:54
Абсолютно точно!
Аз от друг източник научих за това и написах статиика преди време - https://andorey.blogspot/2019/02/blog-post_26.html
Ето и още една без снимки обаче от в. Марица - https://www.marica/balgariq/18-veka-predi-alosha-statuq-na-herakal-krasqla-bunardjika

Паметникът е бил на Херакъл, според нашите специалисти.
цитирай
11. leonleonovpom2 - Поздрави, Андрей!
22.09.2021 16:49
andorey написа:
Абсолютно точно!
Аз от друг източник научих за това и написах статиика преди време - https://andorey/2019/02/blog-post_26.html
Ето и още една без снимки обаче от в. Марица - https://www/balgariq/18-veka-predi-alosha-statuq-na-herakal-krasqla-bunardjika

Паметникът е бил на Херакъл, според нашите специалисти.



Започвам да съжалявам, че тогава не и обърнах нужното внимание
А трябваше!

За съжаление , не се отварят линковете
Прегледах статиите ти от 2019 ,но не открих нищо!

Може и да е на Херакъл, също спрягах тази възможност!? Но не открих причина да е той! За тясната му връзка с града, би трябвало да е свързан по някакъв начин и с името на един от най- стаарите градове на света!
Ако можеш, прати ми нещо, като коментар или съобщение Не съм в тази форма, като тогава, но ще поумувам!
Свързах се с моя приятел, обеща следващия месец да се срещнем в Бургас по този повод!
Трудно е за разгадаване, защото не е само статуята на реверса на монетата! И тепето е под нея, което е поне три пъти по- високо от нея
Ако е богинята, раждаща боговете, тя обяснява и името на града Пулпитумът на Кибела!

Хубава вечер!
цитирай
12. andorey - Напиши в търсачката Гугъл -Херакъл ...
22.09.2021 21:20
Напиши в търсачката Гугъл -Херакъл и Альоша и на първо място ще ти излезе моята статия. Но тя е в другия ми блог в блогър, а не в блог бг.
цитирай
13. leonleonovpom2 - Да, сега я открих!
22.09.2021 22:29
12. andorey - Напиши в търсачката Гугъл -Херакъл ...
21:20
Напиши в търсачката Гугъл -Херакъл и Альоша и на първо място ще ти излезе моята статия. Но тя е в другия ми блог в блогър, а не в блог бг.
цитирай
Изтрий

Да, опакото е на римска, провинциална монета, когато Филипопол е бил метрополия, столица на провинция Тракия! А Анхиало- нейно главно пристанище!
Че е Херакъл с кривака, тук ,няма съмнение
Онази монета беше малко по различна, ако не се лъжа от дистанцията на времето БЕШЕ КАТО ПАНОРАМА НА бУНАРДЖИКА, ВЕДНАГА Я СВЪРЗАХ С НЕГО
нЯКАКВИ ПОДРОБНОСТИ ЗА ТАЗИ МОНЕТА, КОЯТО СИ ПОЛЗВАЛ?
зАЩО НЕ СИ Я ПУБЛИКУВАЛ ТУК? мОЖЕШЕ И ДА МИ КАЖЕШ!?
цитирай
14. leonleonovpom2 - ОТНОСНО ИМЕТО НА фИЛИПОПОЛ!
22.09.2021 22:43
Въпреки, че по всяка вероятност на монетата е изобразен Херакъл или Херкулес, мнението ми е, че името на града Пулпудева е съчетание от Пулпитум и ДЕВА!-Пулпитум това е амвонът, постаментът на който се появява Девата, раждаща сама боговете и всичко живо-Кибела И този пулпитум е ... тепето Бунарджик!
Едно доказателство ,че създателите на Рим в лицето на фригиецът Еней и траките са имали близък език!
цитирай
15. andorey - Не бях чувал за думата пулпитум - ...
22.09.2021 23:08
Не бях чувал за думата пулпитум - сцена, катедра, така пише в речника, както казваш ти и постамент, амвон! Много интересно предположение!
Снимката на монета съм я взел от нета, самата монета незнам къде се пази, но има и други статии по този въпрос...
цитирай
16. leonleonovpom2 - Да, Благодаря ти!
22.09.2021 23:38
Що се отнася до монетата, нямам съмнение ,че до попадането й в ръцете ми ,е била неизвестна напълно!
Защото за един от най- големите колекционери на Филипополски монети, за него беше неизвестна!
Но каква и е била съдбата ,след като вече не беше в моите ръце не знам и не съм се интересувал Много години минаха оттогава! Интуицията , още тогава ме насочи към подобно тълкуване Сега, 95% съм сигурен в това, което съм написал!
Поне 10 подобни тълкувания имам на база Анхиалските монети Но нямам някакви специални очаквания от някои! Знам Паисий как е нарекъл подобни хора
Моят принцип от 87-ма година е,да правя каквото трябва, а да става каквото ще?Добро за мен предварително не чакам! А и след това!
Равносметката е ,постигнал съм неща в творчески план ,които никога не съм очаквал!
Другаде щях да съм милионер, каза го директорът на Цеаст-Торино, но не и тук!Той стана свидетел на възможностите ми и работата ми!
З
Тук-не, защото не съм му..а!
цитирай
17. shtaparov - Здравейте приятели Даскалов и Лео!
24.09.2021 00:31
pvdaskalov написа:
Хъм, и аз имах подобен случай.
От 1946-а заживяхме в Пловдив, Каршака,ул. Сливница 12, на 6 минути до фурната за хляб, а тя беше до Стария мост, сега обезобразен като влакова композиция от свински вагони. На двора намерих сребърна монетка, мн.добре запазена, ок. 12 мм, Помня само обратната страна - строена редица двуколки, а конете с вдигнати предни крака. Пазех я вкл. студентските години в София. Като млад баща с мижава заплата и съпруга-студентка продадох монетата, аз да купя лекарства за няколкомесечното ни бебе...
Това е тъжен спомен, но имам и един по-така. На Бунарджика бяха направили гипсов макет 1 : 1 с дървена конструкция отвътре, преди да издялат гранитния колос. Обикаляйки макета по постамента, открих отвор. и се вмъкнах. Помня само, че беше тъмно и страшно, Сега гледам, моето котараче прави същото. Или се пъха цялото, види ли дупка, или пъха лапа, белким докопа нещо. Извод: 7-8-годишен съм бил с акъла на 5-6 месечното котараче. Не коментирам първия случай. За децата си и истинските приятели така трябва да постъпваме.
П и е р

Според сюжета дребната среб.паричка трябва да е била римски републикански квинар,попаднал в Пловдив по пътя на търговията а фигурата на малката "колония" ще е на жена,ако е облечена с дълга дреха. Гола е изобразявана само Афродита- не Деметра т.е. Кибела,а нейни самотни статуи никога не са слагани по хълмовете. Най-логично е да е мъжка фигура,както и да е облечена- на Филип, Херакъл, Дионис, Зевс или някой император.
цитирай
18. leonleonovpom2 - Здравей, Ангеле!
24.09.2021 07:34
Да, възможно е монетата да е римски квинарий! Но, подобни мотиви има и в гръцкото монетосечене, при траките Без да се види изображението и да се знае теглото и, е трудно категорично да се твърди Квинарият е с тегло около два грама, гръцката драхма е с около четири, по-голяма е по диаметър, вероятно е подразделение нейно--обол, диобол Затова не може да е категоричен човек Изображения с бигове и квадриги има наистина при републиканските денари
Кибела е източна, фригийска богиня! Деметра е сестра на Зевс,богиня на земеделието е,не е Кибела, Церера- е в римската митология
Насочих се към Кибела, защото е масово изобразявана на Анхиалските монети, в провинция Тракия е Анхиало, чиято столица е Филипопол В различни комбинации е изобразявана- сама с патера, седнала на трон, яхнала лъв или в композиция с любимеца си Атис........

Сега, относно монетата ,нещата се изясниха Херкулес е !Описал я е Андрей Киряков- Андорей!Но, монетата ,която попадна при мен и я подарих,не съм я виждал от години Вероятно е същата, но не го твърдя категорично
Римска, провинциална монета е, това е сигурно!
Насочих се към Кибела по няколко причини Тя присъства на тези монети, не е без прецедент! Но и заради тракийско-фригийската връзка Тя е почитана в нашите земи, вероятно преди идването на римляните в първи век преди Христа още !Римляните имат търпимаст към чуждите богове и ги приемат-в Пантеона, той е посветен на всички богове!
И заради името Пулпудева, тракийското на Филипопол Дева е град наистина, но явно има и божествена връзка това име- Дева! Деви са майките на боговете Дева Мария, Кибела е също Дева Тя е майка на Боговете, но ги ражда сама, няма мъжко участие! Тя ражда и всичко живо! Така ,че идеално пасва ,да е в основата на името Пулпудева
На монета или не ,това не е толкова важно относно името Пулпудева
Наистина, монета доказва откъде идва името на Анхиало Но за Пулпудева, все пак не стопроцентово, а като вероятност, го доказва логиката!Тепето Бунарджик е мястото, където тя се появява!
Благодаря за отзива!

Храмове на Кибела се срещат в нашите земи, трябва да се види има ли храм на Кибела в Пловдив? Без гаранция, че ако няма открит, не е съществувал Но появи ли се, това е значителна гаранция ,че името Пулпудева , а и Римското-Тримонциум е свързано с нея! И Римляните считат тепетата за забележтнелност на града!Къде ще се появи Кибела, ако не на някое от тях То е нейният амвон
Думите дева, девица в нашия език са пряко свързани със Светата дева Както и дива и дивна---божествена! Дива, още от римско време! Така са наричани обожествените съпруги на римски императори!

Хубав ден!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9109881
Постинги: 1345
Коментари: 29579
Гласове: 102369
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031