Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.01.2021 21:42 - Каракачанката с Програма за предно присъствие в Черно море и задълбочаване на двустранното военно сътрудничество със САЩ
Автор: maxilian Категория: Политика   
Прочетен: 247 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 08.01.2021 01:12


В навечерието на коледните празници в сайта на Министерството на отбраната бе качен проект на Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2032,* за чието разработване сред политическото и професионално военно ръководство говорят от няколко месеца. Това е втория такъв документ, след аналогичната Програма 2020,** който уж в изпълнение на закона по определяне на числеността и приемането на програми за развитие на Българската армия, се оказва особено политически, като вече в прав текст си поставя за цел „да определи стратегическата рамка и основните параметри на отбранителната политика“ за няколко правителства напред. Юридически, освен това, с новата Програма (стр. 11, 13, 28, 40), която се очаква да бъде приета от Министерски съвет и Парламента, се дава законодателна тежест на т.нар. Пътна карта за сътрудничество в отбраната между България и САЩ 2020-2030 г., която Каракачанов подписа с Марк Еспър в САЩ на 6 октомври 2020 г., с изричен текст, че „не представлява международно споразумение и не води до създаване на международни законови права или задължения“.*** Тази „Пътна карта“ така и не бе качена като документ в сайта на МО, разпространиха я във вид на съобщение, през средствата за масово осведомяване, наред със снимки от подписването и представянето на фона на американски знамена, без българския национален флаг.**** И двустранното военно сътрудничество със САЩ, както се разбира, е основният акцент в публикувания програмен проект 2032, изведен като приоритет на отбранителната политика, въпреки несъответствието и дори противоречието с нейната стратегическа цел (стр. 7, 8, 11 ..). Защото, няма как да бъдат отстоявани националните интереси, когато на българска територия е допуснато трайно базиране на военни сили на САЩ, при пълно зачитане на техния суверенитет. Видно от самата Програма, „все по-интензивно става комбинираното използване на класически и хибридни средства за постигане на набелязаните цели“, което, при наличния оперативно-технически потенциал на „Пентагона“, със свързаните служби, се ползва за контрол над политическия и обществен процес, повтарям, отвъд суверенното върховенство на българските закони, конституционни права на гражданите и т.н. Съответно, името на министъра от заглавието горе е не по моя идея, а от „бТВ“ -- vid.btv.bg/btvnews/2021/01/06/karakachankata_1609915405-1.mp4 -- съгласно упоритите навици на тези, явно, още нецивилизовани робовладелци, да третират останалите като един вид кучета, същества под пълен техен контрол. Самият Бойко Борисов, ако не знаете, още преди да им стане министър-председател, доби известност на тяхното „алфа-куче“ в България. В такъв смисъл пак поддържаха настроението покрай коледните и новогодишни празници на официалния си „Фейсбук“-профил.***** Адаптираното предно присъствие на НАТО в Черно море, съответно, е единственият териториално определен акцент за принос на България към колективната отбрана в така предлаганата Програма 2032 (стр. 10). Няма фокус върху силите на Балканите, отношенията с непосредствените съседни държави, и вкл. в частта за двустранно и регионално сътрудничество липсва дори идея за подпомагане на приобщаването на Северна Македония. САЩ, в тази Програма, биват разглеждани сякаш са регионален партньор, и се повтаря инерцията от Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа, без амбиции за напредък. Все едно документът е предложен за публично обсъждане от Атанас Запрянов, не от Красимир Каракачанов, който дори не обели и дума за неговото съществуване в "кучешкото" му телевизионно участие, над 20 мин., вчера по „бТВ“. От самото начало, проектът стъпва на подвеждащи, необосновани прогнози за развитието на глобалната среда на сигурност и погрешни оценки за тенденции и процеси. Твърди се, например, че „Вероятността от възникване на световен конвенционален дълготраен конфликт между основните военно-политически сили през следващите 10-12 години ще се запази малка“ (стр. 3), което е очевидна спекулация с термина „конвенционален“ (дълготраен) и е несъстоятелно с оглед нарастването на тази вероятност, регистрирано от редица специализирани организации в областта от години насам, наред с тенденцията това нарастване да продължи с ускорен темп в близко бъдеще, в условия на все по-тежко модернизирано въоръжаване, подновена конфронтация от времената на „Студената война“ и допълнително задълбочаващата се дългова криза, не просто във финансови изражения, а спрямо природните ресурси на планетата, изчерпвани от човечеството ежегодно за цяла година вече към месец Юли. Дори тази седмица пак ставаме свидетели на проекции за повишаване на военното напрежение в Арктика, което започнаха да приравняват с това в Китайско море,****** на фона на още няколко горещи региона с потенциал за глобална ескалация, в какъвто очевидно превръщат и Черноморския. „На геополитическо ниво, в глобален план се откроява тенденция за дългосрочно изостряне на политическото противопоставяне между демократичните принципи и ценности на държавите от евроатлантическата общност от една страна, и тези на авторитарните, тоталитарните и религиозни режими, от друга“ пише още на стр. 3, което не е вярно, ако се отчете проблемът с Украйна, който съществува в резултат на силовото отстраняване на демократично избран там президент, подпомагано от водещи държави от евроатлантическата общност, вкл. след организирания от специални служби опит за физическото му ликвидиране. С неподходящ, политически и многословен стил, в този проекто-документ са написали редица спорни твърдения. Напр., „Съюзниците от НАТО и особено САЩ, като наш стратегически партньор в отбраната, ще останат световни лидери по отношение на нововъзникващите технологии“ (стр. 30), при положение че руснаците от няколко години водят в областта на хиперзвуковите оръжия и средствата за противовъздушна отбрана, а Китай е водещ при комуникациите, изкуствения интелект и др. технологични сфери. Страните от НАТО със сигурност плащат най-скъпо за постигане на единица резултат в областта на отбраната, което значително подкопава ефективността на иначе претендираните колосални военни бюджети. При положение, че Китай, всъщност, вече е най-голямата икономика на планетата, с най-големия Брутен вътрешен продукт, по паритет на покупателната способност, измерен чрез методиката на Международния валутен фонд, значително над САЩ или ЕС.******* В такива условия България се нуждае от кратка, ясна и прецизна Програма за развитие на въоръжените сили, която очертава придобиването на възможно най-ефективни отбранителни способности при разполагаемия ограничен финансов и кадрови ресурс. Където в т.ч. е предвидено развитие на ефективна противовъздушна и противоракетна отбрана, позволяваща защита от всякакъв тип заплахи, на поносима цена. .. Неразумно и опасно е да се предлага и приема програмен документ, с който да гарантират харчене на завишен бюджетен ресурс, за обща военна мобилизация на населението и превръщането му във фронтовак на САЩ

/За удобство с хипер-връзките четете maxilian.free.bg/

*
mod.bg/bg/doc/proekti_documenti/20201222_Proekt_programa_2032.pdf

**
mod.bg/bg/doc/cooperation/20181009_Programa_razvitie_otbranit%20sposobnosti.pdf

***
mod.bg/bg/news.php?fn_mode=fullnews&fn_id=11594

****
maxilian.blog.bg/photos/137129/original/sresta-esper-1.jpg

*****
facebook.com/USEmbassySofia/posts/3679140162141467

facebook.com/USEmbassySofia/posts/3669254863129997

facebook.com/USEmbassySofia/posts/3669217826467034

******
news.bg/int-politics/voenniyat-flot-na-sasht-zapochva-patrulirane-kray-granitsite-na-rusiya-v-arktika.html

breakingdefense.com/2021/01/navy-secretary-us-patrols-near-russian-arctic-bases

*******
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)#Lists



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: maxilian
Категория: Политика
Прочетен: 2204172
Постинги: 1579
Коментари: 1220
Гласове: 915
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930